Іван Шведов: “Ми, актори, працюємо у сфері обслуговування”

17 липня актор, педагог і режисер Іван Шведов прочитав лекцію на тему "Все, що ви хотіли дізнатися про актора, але соромилися запитати"

“Існує різниця між акторською грою в кіно й театрі. У сучасному кіно вас будуть обирати за типажем. Змиріться з цим і полюбіть свою зовнішність. Якщо раптом вас візьмуть на роль, яка не збігається з вашою зовнішністю – це прорив. Але в театрі з цим простіше: якщо персонаж відрізняється від актора – це ще цікавіше. Мене вразив один семінар з акторської майстерності, на якому актриса грала декілька сцен із хусткою: спочатку вона грає літню жінку, потім перетворюється на молоду. Я сидів недалеко від неї і об’єктивно розумів, що їй 250 років, але при цьому бачив 16-річну дівчинку. Ось це театр. У кіно ж це неможливо. У кіно візьмуть 16-річну акторку”.

“Робота в театрі – це постійні репетиції. У кіно ж є сценарій і це твоя «інструкція з користування праскою». В американському кіно, наприклад, немає репетицій: ти повинен вивчити сценарій і зробити кілька репетицій самостійно. Очікується, що якщо вас взяли на роль, ви знаєте, що робити. Робота актора на 80% полягає у виконанні домашньої роботи: у вивченні сценарію та репетиціях наодинці”.

“Моє амплуа – людина з проблемами. Мені доводилося грати українця, росіянина, білоруса, серба, хорвата, албанца, чеченца. Загалом, все, що про Схід – це моє. Так виходить, це сценарна конструкція: якщо людина зі Сходу, вона втручається в чуже середовище, в нього конфлікти. Але я грав і хороших людей”.

“Я рідко відвідую театр, тому що не вірю. Як ви думаєте, яка головна якість актора? Так, правдоподібність. Актор – це міст між усіма творцями фільму (сценаристи, режисери, продюсери та інші) й глядачами. Якщо ваша поведінка буде достовірною, глядач повірить у будь-яку історію. Ми ж з вами фахівці з людської поведінки. Згадайте, як ви одразу відчуваєте, що ваш партнер говорить неправду. Так і з акторами”.

“Мені довелося зніматися у великому голлівудському фільмі – “Місія нездійсненна 4: Протокол Фантом”. Це був одночасно вдалий і невдалий досвід. Його режисер – Бред Берд, який раніше працював з Pixar Animation Studios. У перший день ми знімали сцену, де я сиджу вдома і бачу в новинах, що підірвали Кремль. До того, як ми почали знімати, до мене підійшов Бред і почав пояснювати, як я повинен зіграти. Тоді я попросив його не говорити мені про потрібні емоції на обличчі чи ще щось. Натомість попросив просто сказати, якщо щось буде не так під час зйомок.Дуже важливо, щоб режисери вам не говорили, як грати. Це найгірше, що може трапитися. Адже вас беруть на роботу, тому що ви вже професіонал своєї справи”.

“Є один надійний, але не простий спосіб просування себе, як актора – пишіть для себе и знімайте себе. Сидіти й чекати можна вічно. Напишіть для себе сценарій, зніміть короткометражний фільм та надсилайте його на фестивалі. У кожного з вас зараз у кишені є ґаджет, який може зробити вас популярним”.

“Відмови на кастингах – це нормально. Так, вас можуть не взяти на бажану роль, але можуть запам'ятати й взяти на іншу. У моїй кар'єрі було кілька таких випадків. Якось я йшов на кастинг і розумів, що мене не візьмуть. Роль взагалі не моя. Але мені випав такий шанс і я із задоволенням пішов. Так, мені таки не запропонували ту роль, проте я отримав 4 знімальні дні в Спілберга”.

“Друзі, ми повинні зізнатися собі та змиритися – ми, актори, працюємо у сфері обслуговування. Так само, як перукарі, масажисти, кухарі, таксисти. У цьому немає нічого поганого. Насамперед потрібно пам'ятати, що ми слідуємо інструкції. І наша інструкція – сценарій”.