Деніял Гасанович: “Конфлікт в епізоді – це не суперечка, не бійка й не сварка”

19-го липня відбулася лекція на тему "Епізод повною мірою" польського режисера та сценариста – Деніяла Гасановича

“Епізод – це найменший фрагмент фільму, який містить найбільш базовий інструмент драматургії – конфлікт. Існують повні епізоди, які я б порівняв із короткометражним фільмом. Він також має містити початок, розвиток, кульмінацію та кінець. Усього фільм містить близько 8-9 таких епізодів”.

“Що таке конфлікт? Конфлікт в епізоді – це не суперечка, не бійка й не сварка. Чому? Тому що не кожна бійка, суперечка, або сварка призводить до чогось, не кожну можна розвивати в драматургії. Для того, аби використовувати конфлікт як інструмент, нам необхідно 4 драматургічні інструменти: головний персонаж, мета головного героя, щось, що стоїть на кону й антагоніст. Усе просто: хтось (головний герой) хоче щось отримати (мета), але не може цього досягнути через те, що хтось або щось (антагоніст) заважає йому це утримує. Лише у випадку, якщо все це гарно пропрацьовано, ви зможете створити історію”.

“Антагоніст і головний персонаж пов’язані між собою. Вони просто не мають можливості уникнути один одного через три речі. По-перше, немає змоги досягти компромісу. Це означає, що історія має продовжуватися. По-друге, це також дозволяє підвищити градус емоцій. Ці емоції можуть бути драматичними, комедійними, страшними, але вони повинні там бути. Інакше ми не будемо зацікавлені у персонажах, яких бачимо на екранах”.

“У кожному епізоді має бути конфлікт. Без цього ви не зможете рухати свою історію вперед. Але він може проявлятися в найрізноманітніших формах. У коротких епізодах можна показати його рухом камери, використанням світла, звуків тощо. Уникайте монотонності”.

“Існує також ще 3 додаткових інструменти, які не обов’язково повинні бути в інших епізодах. Перший – це зміна, як важливий зсув у персонажі або в сюжеті. Другий інструмент – спосіб, в який ми будемо розповідати нашу історію. З ким глядач проживе її? Таких героїв може бути декілька. Третє – це тема епізоду. Якщо ви можете описати її одним реченням – це означає, що ви знаєте, про що говорите. Якщо ж потрібно більше – ви ще не знайшли суть вашої історії”.

“Зміна може стосуватися як головного героя так і антагоніста. Хтось із персонажів повинен вийти за свої межі, зробити щось неочікуване. Після того, як це відбувається, він потрапляє на нову небезпечну територію. Там на нього чекає ще більше випробувань і складних рішень”.

“У створенні сценарію немає математичної формули. Коли ви тільки починаєте писати вашу історію, не думайте про перелічені мною правила, і забудьте все, що ви читали в підручниках. Вам потрібно йти за своєю інтуїцією, слідувати емоціям. Що в цьому персонажі змушує вас відчувати себе некомфортно, щасливо, дивно, весело? Далі просто йдіть за покликом. Вам не можна обмежувати себе, або соромитися своїх думок. Тільки не на цьому етапі”.